20 resultaten gevonden in Universiteit van Utrecht
Effectiviteit van een COTS game in het MBO: Oblivion
Het inzetten van games voor het aanleren van vakinhouden ligt niet voor de hand, omdat die al via het reguliere onderwijs makkelijk verworven kunnen worden. Games zouden moeten gaan om competenties en vaardigheden die minder makkelijk verworven kunnen worden Voor dit onderzoek staat de COTS-game (een commercieel spel) Oblivion centraal. Vraagstelling Welke competenties kunnen er … Continued
Lees meerEducatieve videotoepassingen in het voortgezet onderwijs
Kennisnet wil weten wat de behoefte is van docenten als het gaat om video, in dit geval, in het voortgezet onderwijs. Vraagstelling Welke educatieve videotoepassingen zijn te onderscheiden en hebben docenten uit het voortgezet onderwijs behoefte om deze videotoepassingen in hun onderwijs te gebruiken? Conclusie Uit de literatuurstudie blijkt dat video op veel verschillende manieren … Continued
Lees meerICT-competenties in het primair onderwijs
Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Stichting Kennisnet. Op basis van buitenlandse toepassingen van ICT in het primair onderwijs is een ICT-competentiemodel voor leerlingen ontworpen. Daarnaast is een format voor lespakketten ontwikkeld om concreet lesontwerp mogelijk te maken. Dit onderzoek heeft als doel om de twee ontwikkelde producten te toetsen op juistheid en behoefte. … Continued
Lees meerDriedemensionale virtuele werelden
Onderzoek concludeert dat de z.g. netgeneratie niet bestaat. Vraagstelling Hoe vaak komen vaardigheden die aan de zogenaamde netgeneratie worden toegekend,voor bij deze jongeren? Conclusie Conclusie is dat er meer claims over opbrengsten van dergelijke virtuele werelden zijn dan ondersteund wordt door onderzoek.
Lees meerVersnelde kennisontwikkeling in games
Deen pleit er voor dat onderwijsgames tegemoet komen aan elk van deze vier speelstijlen. Vraagstelling Wat is de invloed van de vier speelstijlen: pragmatisch, theoretisch, interpersoonlijk en zelfexpressief? Conclusie Menno Deen stelt in zijn masterthesis dat speelstijlen in games vergelijkbaar zijn met leerstijlen.
Lees meerImplementatie van ict in het basisonderwijs
Uitleg over de achtergronden van een constructivistische visie op onderwijs (nieuwe leren). Vraagstelling Hoe wordt ict ingezet bij het “nieuwe leren”? Conclusie Onderzoek sluit met negen handreikingen voor de onderwijspraktijk.
Lees meerEvaluatie van het ICT project De Rietakker
In augustus 2000 is op de basisschool De Rietakker in De Bilt een omvangrijk proces van implementatie van ict in het onderwijs van start gegaan. Vraagstelling Wat is de cruciale succesfactor in dit experiment? Conclusie Het relatief intensieve gebruik van de computers heeft nauwelijks invloed gehad op de organisatie van het onderwijs.
Lees meerDeskundigheidsbevordering
Een kwalitatief onderzoek naar sociaal-culturele factoren die bijdragenaan het verkrijgen van ict -kennis en -vaardigheden van basisschoolleraren binnen samenwerkingsverbanden. Vraagstelling Welke sociale en culturele factoren dragen bij aan de deskundigheidsbevordering van leraren binnen samenwerkingsverbanden in het basisonderwijs? Conclusie Communicatie, cultuur en leiderschap bleken de sleutels voor een goede deskundigheidsbevordering.
Lees meerEffecten van Papieren versus Digitaal Portfolio op Zelfregulerend Leren van Leerlingen in het Voortgezet Onderwijs
Leerlingen die Daltononderwijs volgen, besteden veel aandacht aan vaardigheden waarmee ze bewust leren leren. Dit heet: “zelfregulerend leren”. Ze leren hun eigen leerproces vorm te geven, te beheersen en te verbeteren en ze leren op eigen werk en vaardigheden te reflecteren. Een veelgebruikt instrument hiervoor is het portfolio: een verzameling van leerproducten, waarmee leerlingen hun … Continued
Lees meerVideolessen en rendement op het Deltion College
Het Deltion College is sinds september 2011 begonnen met het, op kleinschalige schaal, inzetten van videolessen in het onderwijs. Deltion zet de videolessen in als één van de leermiddelen, naast de lessen en de begeleiding van de leerlingen. De eerste ervaringen met de videolessen zijn positief, zowel vanuit het perspectief van de docenten als de … Continued
Lees meer