45 resultaten gevonden in Universiteit Twente
Wat weten we over … computersimulaties in het VO?
Simulaties zijn een krachtig hulpmiddel om het leren van leerlingen te ondersteunen. Tegelijkertijd zijn simulaties niet zondermeer geschikt voor elk onderwerp en elke leerling. Leerlingen profiteren vooral van de mogelijkheden van simulaties wanneer de inzet plaats vindt onder regie van een docent die weet wanneer dit wel en niet werkt. Deze brochure zet voor docenten … Continued
Lees meerIct in het Moderne Vreemde Talenonderwijs
In opdracht van Kennisnet is een literatuurstudie verricht, gericht op de inventarisatie van de ontwikkeling van onderzoek en denken over tweedetaalverwerving en –onderwijs in de laatste decennia. De studie heeft tot doel een overzicht samen te stellen van de huidige educatieve en professionele stand van zaken van het verwerven en onderwijzen van moderne vreemde talen … Continued
Lees meerZiggy zeer interactieve goniometrie
Goniometrie is voor veel leerlingen een moeilijk onderdeel van de wiskunde. In basis goniometrie draait het om het gebruiken van goniometrische functies (sinus, cosinus, tangens) om onbekende waarden in een driehoek te bepalen. Er is weinig computerondersteund leermateriaal te vinden over dit lastige onderwerp en het meeste is verouderd en heeft een sterk ‘drill and … Continued
Lees meerIntegreren van kritisch Internetgebruik in de onderbouw van het VWO; Docenten als ontwerpers en uitvoerders
Op basis van literatuur en eerder gedaan onderzoek is een eerste versie van een instrument voor het meten van informatievaardigheden ontworpen. Dit instrument is in twee bacheloronderzoeken geëvalueerd. Dit zijn tussentijdse resultaten. Afronding vindt plaats in oktober 2012. Vraagstelling Wat is de stand van zaken van het project Integreren van kritisch Internetgebruik in de onderbouw … Continued
Lees meerEXPO: experimenteren met ICT in het PO
Op deze pagina verzamelen we alle informatie over de tien (eerste) experimenten die in het kader van EXPO zijn uitgevoerd op tien basisscholen. EXPO omvatte: – Onderzoekend leren met een digitale sensor – Een compenserend leesprogramma voor zwakke lezers – Spelling en rekenen trainen met Nintendo DSi – Kleuters leren woordjes in de computerhoek – Leren … Continued
Lees meerHet effect van de serious game Taaltreffers op de woordenschat van leerlingen in groep 6, 7 en 8
In Nederland zijn verschillende games op het gebied van taalonderwijs beschikbaar. In deze rapportage wordt een beschrijving gegeven van het onderzoek naar het effect van de online serious game Taaltreffers op de woordenschat van leerlingen in groep 6, 7 en 8 van het basisonderwijs. Vraagstelling Wat zijn de leereffecten van de Taaltreffers 2 game op … Continued
Lees meerPictoPal 2010 – Teacher as redesigner of a technology integrated curriculum for emergent literacy
This study sought to examine the role of the teacher as redesigner of a technology integrated curriculum PictoPal. A case study involving four kindergarten teachers was used. Observations of the team meetings were undertaken along with interviews to examine teacher redesign in a team and teacher perceptions on their role as redesigner of the curriculum. … Continued
Lees meer21st Century Skills NL
Het belangrijkste doel van deze discussienota is om informatie te geven over de definitie, implementatie en evaluatie van 21st century skills door een aantal modellen voor 21st century skills te analyseren. Zie hieronder de Engelse uitgave. The main goal of this discussion paper concerns an analysis of what current theoretical frameworks say about 21st century … Continued
Lees meerWat weten we over …TPACK?
Het TPACK model van Koehler en Mishra (2005) is een conceptueel raamwerk dat docenten kan helpen om ICT te integreren in leeractiviteiten. TPACK staat voor Technological Pedagogical Content Knowledge en voor „Total Package‟. Vraagstelling Wat is de stand van zaken met betrekking tot het professionaliseringsconcept TPACK? Conclusie Onderzoek naar TPACK staat nog in de kinderschoenen … Continued
Lees meerPictoPal 2009, The teacher as an enactor of an ICT-rich curriculum for emergent literacy
This study focused on the teacher as an enactor of an ICT-rich curriculum for emergent literacy, called PictoPal. The study examined teachers’ perceptions about education, ICT and innovations and how they enacted the PictoPal curriculum in their classroom. In addition also pupils’ learning outcomes were examined. Vraagstelling How do teachers’ perceptions of education and ICT … Continued
Lees meer