17 resultaten gevonden in Kennisnet
Vier in balans-monitor 2006: Evidentie over ICT in het onderwijs
Geven leraren voldoende info voor zoekopdrachten leerlingen? Vraagstelling Wat is de stand van zaken van ict in het onderwijs en wat zijn de opbrengsten van ict in het onderwijs? Conclusie Slechts 40% van de leerlingen vindt dat leraren goede internetzoek tips geven.
Lees meerSamen deskundiger
Het onderzoek geeft inzicht in de effectiviteit van de gevolgde werkwijzen en organisatie van ondersteuning op het gebied van deskundigheidsbevordering door vijf samenwerkingsverbanden die deel hebben genomen aan het project Samen deskundiger. Vraagstelling Welke kenmerken binnen de arrangementen voor de betrokkenen (leraren, ict-coördinatoren, directeuren en projectleiders) zijn effectief en efficiënt gebleken? Conclusie De leraren in … Continued
Lees meerLevende Boeken op school
Levende boeken zijn de nieuwste generatie elektronische prentenboeken. Deze prentenboeken zijn geanimeerd, met beeld en geluid, en interactief. Vraagstelling Bespaart het gebruik van levende boeken tijd? Conclusie Elektronisch prentenboek verdubbelt taalwinst bij kleuters.
Lees meerGames – meer dan spelen
100% ,nee…..maar liefst 99% procent van de jongeren geeft aan wel eens een spelletje te spelen. Vraagstelling Wat maakt een game succesvol? Conclusie Het gaat hierbij met name om de vraag welke karakteristieken het computerspel moet bezitten om succesvol in de onderwijscontext te worden toegepast..
Lees meerVier in balans Plus (2004)
De Vier in Balans Plus is een geactualiseerde versie van het denkkader Vier in Balans uit 2001. Uit de actuele stand van zaken van ict-gebruik blijkt tenslotte dat scholen nog veel ambities hebben die vooral gaan over het onderwijskundig gebruik. Het conceptuele model uit 2001 is voor deze versie geactualiseerd. Vraagstelling Wat is de stand van zaken … Continued
Lees meerVier in balans-monitor 2012
Jaarlijks brengt Kennisnet de Vier in balans-monitor uit. De monitor geeft inzicht in de laatste stand van zaken van ict en onderwijs en beschrijft nieuwe ontwikkelingen. De vraag die in de monitor beantwoord wordt is: op welke manier ict de effectiviteit en efficiëntie van het onderwijs kan verbeteren. De monitor geeft inzicht in de stand van zaken rond … Continued
Lees meerDomeinverkenning: elektronische informatiesystemen in het onderwijs, Onbekend maakt onbemind
Onderwijsinstellingen maken inmiddels veel gebruik van systemen als digitale leeromgevingen en leerlingvolgsystemen om de administratie en organisatie van onderwijswerkzaamheden te vereenvoudigen en om onderwijsprestaties en -ontwikkelingen inzichtelijker te maken. Dit rapport betreft het resultaat van een verkenning van bestaand onderzoek naar het gebruik en opbrengsten van elektronische informatiesystemen in het onderwijs (po, vo en mbo). … Continued
Lees meer