107 resultaten gevonden in Professionaliseren
Blended leren: Hype of verrijking van het onderwijs?
Op verzoek van Kennisnet heeft Maastricht University & School of Health Professions Education in een studie een vergelijking gemaakt worden tussen blended onderwijs en meer traditioneel contactonderwijs. Er is specifiek gekeken naar de bevindingen met betrekking tot effectiviteit, aantrekkelijkheid en efficiëntie van blended leren. De kwantitatieve bevindingen uit de gevonden studies zijn met behulp van … Continued
Lees meerHet gebruik van gespreid leiderschap door schoolleiders om de implementatie van ICT te bevorderen
In deze masterscriptie Onderwijskunde van Irene Bal is onderzocht of scholen gespreid leiderschap gebruiken voor de implementatie van ICT. Het kleinschalige, kwalitatief beschrijvende onderzoek bij 5 basisscholen start met een theoretisch kader m.b.t. gespreid leiderschap. De uitgevoerde casestudies met interviews kunnen van toegevoegde waarde zijn voor het onderzoeksveld, omdat het een bijdrage kan leveren aan … Continued
Lees meerProfessionalisering van docenten die innoveren op het vlak van ICT
Professionalisering van docenten die innoveren op het vlak van ICT: op zoek naar richtlijnen op basis van theorie. Op verzoek van Kennisnet heeft BeteoR in een literatuurstudie gezocht naar richtlijnen voor de effectieve professionalisering van docenten in het voortgezet onderwijs die het onderwijs innoveren en daarbij gebruikmaken van ICT. Vraagstelling Welke richtlijnen kunnen aan de … Continued
Lees meerInzet ICT in het MBO een pilotonderzoek onder 13 erkende Middelbare Beroepsopleidingen
Op verzoek van stichting Kennisnet heeft Hogeschool Windesheim een pilot uitgevoerd binnen het Middelbaar Beroeps Onderwijs met als doel inzicht te verkrijgen in de wijze waarop docenten ICT inzetten in hun lessen, welke overwegingen docenten maken om ICT in te zetten en welke factoren op docent- en schoolniveau de integratie van ICT in de les … Continued
Lees meerEindrapport Survey Onlinegeletterdheid
Dit is een eindrapport van een landelijke survey onder docenten Nederlands. Het doel was de kennis, houding en praktijk van docenten te achterhalen met betrekking tot onlinegeletterdheid. Hiermee zouden we een inzicht hebben in de baseline of beginsituatie van docenten op dit gebied. Vraagstelling Wat is de kennis, houding en praktijk van docenten Nederlands met … Continued
Lees meerPersoonlijk leren en ICT-gebruik op het Connect College
Het Connect College heeft in het schooljaar 2013-2014 een belangrijke vernieuwing doorgevoerd in vwo 2 en 3. De school heeft letterlijk zijn gebouw aangepast en muren van klaslokalen verwijderd. Tegelijk heeft het een andere didactiek ingezet, gericht op meer op maat en individueel gericht werken met leerlingen, ook wel aangeduid als persoonlijk leren. De leraren … Continued
Lees meerVier in balans-monitor 2013
Vier in balans-monitor 2013 laat zien dat ict een integraal onderdeel is van het Nederlandse onderwijs. Er is een groeiende behoefte aan digitaal leermateriaal en het gebruik van computers tijdens de les neemt gestaag toe. Bijna alle leraren gebruiken ict op een of andere manier in hun onderwijs. De ict-ontwikkelingen in de samenleving, zoals de verschuiving … Continued
Lees meerBronbestanden Vier in balans monitor 2013
Kennisnet doet jaarlijks onderzoek naar de stand van zaken met betrekking tot ict in het basis- en voortgezet onderwijs en het mbo. Dit doen we op basis van het Vier in balans model met de bouwstenen Visie, Deskundigheid, Inhoud & toepassingen en Infrastructuur. TNS/nipo heeft in het najaar van 2012 data verzameld door een vragenlijst … Continued
Lees meerWat weten we over… ict en rekenen in het basisonderwijs
Publicatie 34 in de ondezoeksreeks ICT in het Onderwijs neemt rekenprogramma’s onder de loep. Er zijn steeds meer rekenprogramma’s beschikbaar, voornamelijk programma’s om sommen mee te oefenen en te automatiseren, maar ook programma’s waarbij leerlingen zelf op zoek gaan naar oplossingen van rekenvraagstukken. Deze publicatie gaat over de effectiviteit van dit soort programma’s . Deze inzichten … Continued
Lees meerWat weten we over … webquests
Publicatie 33 in de onderzoeksreeks ICT in het onderwijs gaat over webquests: leerzame speurtochten op internet. Hiermee verwerven leerlingen niet alleen kennis over een specifiek onderwerp, maar ze leren ook informatie te verzamelen, beoordelen en verwerken in relatie tot een zoekvraag. Bij een webquest werken leerlingen samen aan betekenisvolle opdrachten en gaan actief op zoek naar … Continued
Lees meer