264 resultaten gevonden in Leren
De ontwikkeling van beginnende geletterdheid met behulp van ict rijke leeractiviteiten
De ontwikkeling van beginnende geletterdheid met behulp van ict-rijke leeractiviteiten: Docentrollen en leerprestaties Dit promotie-onderzoek is met financiering van Kennisnet verricht in de context van de ontwikkeling van beginnende geletterdheid met behulp van de leeromgeving PictoPal. PictoPal bestaat uit een reeks van acht computer- en klassenactiviteiten toegespitst op vier tussendoelen voor beginnende geletterdheid, namelijk: a. … Continued
Lees meerDigitale leerlingvolgsystemen: een review van de effecten op leerprestaties
In vervolg op de in maart 2013 gepubliceerde studie ‘Digitale leerlingvolgsystemen als basis voor opbrengstgericht werken in het primair onderwijs’ heeft Universiteit Twente in opdracht van Kennisnet een 2e deelstudie verricht. Steeds meer Nederlandse scholen gebruiken digitale leerlingvolgsystemen. Digitale leerlingvolgsystemen (DLVS-en) kunnen gedefinieerd worden als systemen waarmee leraren op basis van toetsresultaten feedback ontvangen over … Continued
Lees meerIntegreren van kritisch Internetgebruik in de onderbouw van het VWO
Docenten als ontwerpers en uitvoerders. In dit onderzoek worden drie samenhangende studies uitgevoerd, gericht op hoe binnen het huidige VO leren van complexe vaardigheden als het beoordelen en selecteren van informatie op Internet kan worden bewerkstelligd. In de studies staat de rol van de docenten bij het ontwerp van een lessencyclus en de implementatie ervan … Continued
Lees meerMultiple casestudy naar ICT gebruik door bèta docenten
In opdracht van Kennisnet heeft Eindhoven School of Education (Technische Universiteit Eindhoven) in samenwerking met Universiteit Twente een onderzoek uitgevoerd naar de wijze van gebruik van ICT door docenten in de bètavakken in relatie tot hun opvattingen, kennis en ervaringen aan de hand van videobeelden en storylines. Het doel van het onderzoek is om inzicht … Continued
Lees meerVier in balans-monitor 2013
Vier in balans-monitor 2013 laat zien dat ict een integraal onderdeel is van het Nederlandse onderwijs. Er is een groeiende behoefte aan digitaal leermateriaal en het gebruik van computers tijdens de les neemt gestaag toe. Bijna alle leraren gebruiken ict op een of andere manier in hun onderwijs. De ict-ontwikkelingen in de samenleving, zoals de verschuiving … Continued
Lees meerJongeren en interactieve media
Jongeren lijken vandaag de dag een innige band met interactieve media te hebben. Benamingen zoals ‘Net generation’, ‘Digital Natives’ of ‘Einstein-generatie’ doen ons geloven dat alle jongeren vaardig en intensief gebruik maken van een breed scala aan interactieve media. Er is echter vrijwel geen empirisch bewijs voor deze karakterisering. Om op empirische basis uitspraken te … Continued
Lees meerBronbestanden Vier in balans monitor 2013
Kennisnet doet jaarlijks onderzoek naar de stand van zaken met betrekking tot ict in het basis- en voortgezet onderwijs en het mbo. Dit doen we op basis van het Vier in balans model met de bouwstenen Visie, Deskundigheid, Inhoud & toepassingen en Infrastructuur. TNS/nipo heeft in het najaar van 2012 data verzameld door een vragenlijst … Continued
Lees meerTaalontwikkeling bij jonge kinderen
Dit is de vijftiende publicatie in de Kennisnet Onderzoeksreeks, Ict in het onderwijs. Deze publicatie gaat over digitale boeken en andere computerprogramma’s die de taalontwikkeling van jonge kinderen ondersteunen. Naar dit soort computerprogramma’s is inmiddels al heel wat onderzoek gedaan en de resultaten laten steeds weer zien dat ze, mits op de juiste wijze ontworpen en gebruikt, … Continued
Lees meerOnderzoekend leren met simulaties in het middelbaar technisch beroepsonderwijs
In het rapport wordt verslag gedaan van een vierjarig onderzoeksproject waarin de effectiviteit van onderzoekend leren met simulaties is onderzocht in de context van het middelbaar technisch beroepsonderwijs. De verwachting was dat deze effectiviteit toeneemt door de jaren heen. In het onderzoek was sprake van een individuele en een samenwerkingsvariant, waarbij de samenwerkingsvariant in een … Continued
Lees meerGames in het (v)mbo
Dit is de vierde publicatie in de Kennisnet Onderzoeksreeks “ict in het onderwijs”.. De praktijkgegevens uit ditonderzoek helpen de onderwijspraktijk bij het maken van realistischeinschattingen over de inzet en opbrengsten van games voor leren. Vraagstelling Wat zijn de opbrengsten van games in het (v)mbo? Conclusie Over het geheel genomen zijn de opbrengsten die studenten en docenten ervaren … Continued
Lees meer