264 resultaten gevonden in Leren
Digitale leerlingvolgsystemen: een review van de effecten op leerprestaties
In vervolg op de in maart 2013 gepubliceerde studie ‘Digitale leerlingvolgsystemen als basis voor opbrengstgericht werken in het primair onderwijs’ heeft Universiteit Twente in opdracht van Kennisnet een 2e deelstudie verricht. Steeds meer Nederlandse scholen gebruiken digitale leerlingvolgsystemen. Digitale leerlingvolgsystemen (DLVS-en) kunnen gedefinieerd worden als systemen waarmee leraren op basis van toetsresultaten feedback ontvangen over … Continued
Lees meerIntegreren van kritisch Internetgebruik in de onderbouw van het VWO
Docenten als ontwerpers en uitvoerders. In dit onderzoek worden drie samenhangende studies uitgevoerd, gericht op hoe binnen het huidige VO leren van complexe vaardigheden als het beoordelen en selecteren van informatie op Internet kan worden bewerkstelligd. In de studies staat de rol van de docenten bij het ontwerp van een lessencyclus en de implementatie ervan … Continued
Lees meerMultiple casestudy naar ICT gebruik door bèta docenten
In opdracht van Kennisnet heeft Eindhoven School of Education (Technische Universiteit Eindhoven) in samenwerking met Universiteit Twente een onderzoek uitgevoerd naar de wijze van gebruik van ICT door docenten in de bètavakken in relatie tot hun opvattingen, kennis en ervaringen aan de hand van videobeelden en storylines. Het doel van het onderzoek is om inzicht … Continued
Lees meerBlended leren: Hype of verrijking van het onderwijs?
Op verzoek van Kennisnet heeft Maastricht University & School of Health Professions Education in een studie een vergelijking gemaakt worden tussen blended onderwijs en meer traditioneel contactonderwijs. Er is specifiek gekeken naar de bevindingen met betrekking tot effectiviteit, aantrekkelijkheid en efficiëntie van blended leren. De kwantitatieve bevindingen uit de gevonden studies zijn met behulp van … Continued
Lees meerWat weten we over ict en … Duurzame onderwijsvernieuwing
Dit is de 27ste publicatie in de onderzoeksreeks ICT in het onderwijs. Deze publicatiebiedt een grondige analyse van deze problematiek en laat zien dat eenstimuleringsregeling afgestemd dient te zijn op een onderwijskundige noodzaakwil zij kunnen leiden tot duurzame onderwijsvernieuwing. Enerzijds is het een gegeven dat onderwijsinstellingen zelf bepalen hoe ze onderwijs geven en welke middelen ze daarbij … Continued
Lees meerWat weten we over … effecten van games
Dit is de vijfentwintigste publicatie in de Kennisnet Onderzoeksreeks, Ict in het onderwijs. In mei 2007 bracht Stichting Kennisnet Ict op School de brochure Wat weten we over… gaming in het po en vo? uit. Dit boekje was geschreven door Margreet van den Berg en Robert-Jan Simons en ging vooral over de kansen die games … Continued
Lees meerMeerwaarde van het digitale schoolbord
Dit is de vierentwintigste publicatie in de Kennisnet Onderzoeksreeks, Ict het onderwijs. In de onderzoeksreeks zijn al diverse publicaties verschenen over het gebruik en de meerwaarde van digitale schoolborden. Er bleek veel vraag naar deze boekjes en vooral ook naar een overzicht van de kennis en ervaring die tot nu toe is opgedaan met digitale schoolborden. Dit … Continued
Lees meerHet leren van moderne vreemde talen
Dit is de tweeëntwintigste publicatie in de Kennisnet Onderzoeksreeks, Ict in het onderwijs. Hoe kies, beoordeel of maak je digitaal leermateriaal waar leerlingen daadwerkelijk van leren? Dat is de hoofdvraag van deze publicatie, die zich specifiek richt op het leren van moderne vreemde talen. De vraag wat leerzaam digitaal leermateriaal is en hoe je het … Continued
Lees meer“Hier heb ik niets aan!” Essaybundel over bruikbaar digitaal leermateriaal
Dit is de 18e publicatie in de Kennisnet onderzoeksreeks ICT in het onderwijs. “Hier heb ik niets aan!” De titel van dit boek geeft inéén simpele uitspraak een van de meest weerbarstigebarrières weer die verdere integratie van ict binnenhet onderwijs in de weg staat. Het probleem: lerarenwillen meer gebruik maken van digitaal leermateriaal,er is ook … Continued
Lees meerJongeren en interactieve media
Jongeren lijken vandaag de dag een innige band met interactieve media te hebben. Benamingen zoals ‘Net generation’, ‘Digital Natives’ of ‘Einstein-generatie’ doen ons geloven dat alle jongeren vaardig en intensief gebruik maken van een breed scala aan interactieve media. Er is echter vrijwel geen empirisch bewijs voor deze karakterisering. Om op empirische basis uitspraken te … Continued
Lees meer