Terug naar alle onderzoeken

Modaliteitsprincipe en autisme

Gepubliceerd op 7 augustus 2009

In dit onderzoek worden eerst de Cognitive Theory of Multimedia Learning en cognitieve kenmerken van leerlingen met een Autisme Spectrum Stoornis beschreven. Op basis van deze theorie en deze geheugenkenmerken wordt verwacht dat leerlingen met Autisme Spectrum Stoornis meer leren (gemeten met een retentie- en transfertest) van een multimedia-instructie wanneer deze ontworpen is volgens het modaliteitsprincipe dan wanneer deze niet ontworpen is volgens dit principe.

Vraagstelling

Welk(e) multimediaprincipe(s) zouden de geheugenbeperkingen van leerlingen met ASS tijdens het leren kunnen ondersteunen, op basis van de multimediatheorie van Mayer en de specifieke geheugenkenmerken die deze leerlingen hebben?

Conclusie

In dit onderzoek is geen bewijs gevonden dat middelbare scholieren met een diagnose ASS beter presteren op metingen van leren nadat zij een multimedia-instructie bekijken met auditieve tekst dan wanneer zij een multimedia-instructie bekijken met visuele tekst.

Download de volgende bestanden