Terug naar alle onderzoeken

Het leren van moderne vreemde talen

Gepubliceerd op 2 september 2013

Dit is de tweeëntwintigste publicatie in de Kennisnet Onderzoeksreeks, Ict in het onderwijs.

Hoe kies, beoordeel of maak je digitaal leermateriaal waar leerlingen daadwerkelijk van leren? Dat is de hoofdvraag van deze publicatie, die zich specifiek richt op het leren van moderne vreemde talen. De vraag wat leerzaam digitaal leermateriaal is en hoe je het herkent uit het almaar groeiende aanbod, is momenteel één van de belangrijkste vragen waar leraren die ict willen inzetten in hun onderwijs voor staan.

Vraagstelling

Hoe kies, beoordeel of maak je digitaal leermateriaal waar leerlingen daadwerkelijk van leren?

Conclusie

Er bestaat niet zoiets als digitaal leermateriaal dat uit zichzelf leerzaam is, of leerzamer dan papieren methodes. De leerzaamheid van elk soort materiaal zit hem in de manier waarop je het gebruikt. En om te weten hoe je materiaal gebruikt, zul je moeten weten hoe leerlingen het beste leren. Je hebt dus didactische kennis nodig. Als je de ‘werkzame bestanddelen’ van leerzaam talenonderwijs kent, weet je ook of en hoe je hierbij ict kunt inzetten.
Download de volgende bestanden