Terug naar alle onderzoeken

Becoming a critical websearcher

Gepubliceerd op 8 december 2008

Scholieren maken meer en meer gebruik van bronnen van internet voor het vinden van informatie. Uit het proefschrift ‘Becoming a critical websearcher, Effects of instruction to foster transfer’ van Amber Walraven blijkt dat vwo leerlingen hun bronnen zelden kritisch evalueren. Ze kijken vooral of de informatie in het Nederlands is, of de site snel een antwoord geeft op hun vraag en of de site er leuk uit ziet. De lessenseries die Walraven samen met docenten ontwikkelde, hielp leerlingen kritischer naar bronnen te kijken. Walraven pleit er dan ook voor om meer aandacht te besteden aan zogenaamde ‘google-lessen’. Niet als apart vak, maar als onderdeel van bestaande vakken.

Vraagstelling

Hoe kritisch staan leerlingen en docenten tegenover de inhoud die men verzameld via allerlei websites?

Conclusie

De resultaten laten zien dat leerlingen zoekresultaten, informatie en bronnen niet vaak evalueerden tijdens het zoekproces. Wanneer leerlingen wel de zoekresultaten evalueerden, deden ze dit voornamelijk op basis van de titel en de samenvatting.

Download de volgende bestanden